Foto verslag

We beginnen met een paar planken en een grote balk.
Bepaal nu hoe hoog je de bokken wilt hebben, en zaag adhv van die maat de zijstukken op de gewenste lengte.

 

Zo beginnen we met een bok. Een boven en onderkant...2 zijkanten en een stuk balk.
Natuurlijk kun je de zijkanten en daarmee dus de gehele bok, zo hoog maken als je zelf wilt. Denk er wel aan dat wanneer je hoger dan 30 cm gaat, je de oprij planken wel moet verlengen, anders gaat het te stijl omhoog.
De balk komt in het midden van de bok, dit ter versteviging. De bok kan op deze manier nooit in elkaar zakken.
Schaaf alles mooi recht..
Als eind resultaat krijg je een mooie stevige bok. Schroef alles met 8*60 (of grotere) schroeven stevig aan elkaar vast. Denk er aan dat je auto, met een gewicht van misschien wel meer dan 1000 Kg op de bokken komt te staan, en gebruik dan liever een schroef te veel dan 1 te weinig. Als bouwer ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk voor je eigen bouwwerken. Maak dus 4 van deze kistjes.
Schroef nu de halve lengtes (E1/E2) in de lengte onder het tussenstuk. Dit voorkomt het doorbuigen van het tussenstuk als je erover rijdt.
Maak van de overgebleven rest stukjes een eindklosje op de achterste bok, zodat je auto er niet aan de achterkant vanaf kan rijden.
Maak ook op de achterste bok 2 klossen waar het verticale middenstuk tussen door glijdt, en die het tussenstuk gelijk op de goede hoogte houdt.
Ook aan de voorste bokken maak je 2 geleiders voor het tussenstuk. Op deze manier ligt het tussenstuk direct op de goede hoogte, en kan hij niet kantelen doordat hij hiertussen geklemd zit.

 

Maak aan de voorkant van de voorste bok een stevige klos (rest materiaal), waar de oprij plank op komt te rusten. Maak deze gelijk wat schuin zodat de oprij plank niet kan "wippen", maar mooi stevig ligt.
De oprij planken fixeer ik aan de voorste bokken dmv dit soort pennen. Dit zijn pennen die je ook bij steekraampjes ziet. Deze pennen zijn erg goedkoop maar ook erg sterk, ik gebruik ze ook voor de "tussenplanken", zodat die ook nooit uit elkaar kunnen schuiven tijdens het oprijden.
Als je alles goed hebt gedaan zien je bokken en het tussenstuk er zo uit. Schroef voor de zekerheid de tussenstukken tijdens het oprijden van de auto vast aan de bokken.
Stel de goede spoorbreedte in, en rij de auto op je nieuwe "houten" brug. Je ziet hier ook nog de extra steun onder de oprij plank. Deze extra steunen kun je evt ook nog onder de "tussen stukken" zetten. Ik heb de bokken met schroeven aan de vloer vastgezet, dan kunnen ze nooit verschuiven, en heb ik ze altijd op de goede plek staan.
En hij staat 30 cm hoger dan normaal.
Mooi toch ???
Tussen stukken weg, en de auto staat op de bokken. Je hebt nu alle ruimte om van de zijkant, voor en achterkant onder de auto te kruipen.
Olie verversen is nu een kleinigheid.
Je kunt er zelfs op je knieen onderdoor kruipen.
Heb je nog vragen, en of opmerkingen, mail mij dan gerust, evt heb ik nog meer foto's en detail opnames.
Ook een ferrari past er op.
Wienig ruimte ?, op deze manier kun je er ook nog van alles onder leggen.

Zoals ik eerder ook al heb benadrukt, denk aan de veiligheid. Ik geef je alleen een voorbeeld, maar als bouwer ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk voor je eigen bouwwerk. Gebruik dus goede materialen, en zorg dat alles goed vast zit. Denk er altijd aan dat er geen fiets op de brug staat, maar een auto waar je "normaal" niet onder kunt liggen en dat je er niet graag onder wilt liggen als de brug in elkaar zakt omdat je te zuinig bent geweest met het materiaal.

© Copyright 2001 K.Mooibroek                         Best bekeken op 800*600